Liefde.
Aandacht. vertrouwen.

Toegankelijke zorg voor iedereen.

Verloskundige West-Friesland

Liefde

Fysiek en emotioneel ondersteunen van vrouwen, families en elkaar. 

Aandacht

Jullie en jullie kindje verdienen natuurlijk alle aandacht. 

Vertrouwen

in mijzelf en in de kennis en ervaring die ik heb vergaard.

Zorg op maat gemaakt naar jouw behoeftes.

Josje website

Over mij

  • Ruim 9 jaar ervaring als verloskundige
  • Zorg en aandacht staan bij mij centraal
  • Maakt graag tijd vrij om een zorgplan op maat op te stellen 
  • Leert voortdurend bij

Wat ouders over mij zeggen

"Josje gaf mij direct bij het eerste gesprek al een goed gevoel. Ik vond het erg belangrijk dat ik mij op mijn gemak voelde bij de verloskundige, Josje zorgde daarvoor."
Linda Schoonenberg
"Mijn zwangerschap viel in een hectische periode van mijn leven. Met een op maat gemaakt zorgplan, hoefde ik me in ieder geval geen zorgen te maken over de zwangerschap."
Jennifer Rondeel
"Josje heeft ons tijdens de gehele zwangerschap geweldig ondersteunt. Het was voor ons de eerste keer dus erg fijn om iemand erbij te hebben die zoveel ervaring heeft."
Mark Raamakers

“Omdat alleen de beste zorg goed genoeg is voor jou en je kindje”

Meest recente berichten

zwangerschapskalender

Zwangerschapkalenders

Zwanger zijn is natuurlijk een van de spannendste dingen die je maar kan overkomen. Als je eenmaal weet dat je zwanger bent, wil je de ontwikkeling van je baby zo nauwgezet mogelijk volgen. Er groeit echter niet alleen wat in jouw buik, ook jouw eigen lichaam maakt enorme veranderingen door. Een zwangerschapskalender kan je helpen de ontwikkelingen van je kindje en je eigen lichaam zo goed mogelijk te volgen. Zo kan je jezelf misschien een beetje voorbereiden op wat je te wachten staat.

Wil je weten wanneer je de eerste schop van je baby kunt voelen of wanneer je de eerste echo krijgt? Met zogenaamde zwangerschapskalenders kan je meer te weten komen over wat er elke week van je zwangerschap met jou en je toekomstige baby kan gebeuren; elk van hen brengt nieuwe ontwikkelingen en mijlpalen met zich mee wanneer je in verwachting bent. Jouw baby verandert van dag tot dag en je lichaam verandert net zo hard. In deze handige zwangerschapskalenders lees je bijvoorbeeld hoe groot je kindje elke week van de zwangerschap ongeveer is gegroeid.

Of je nu voor de eerste keer mama bent of een trotse moeder van drie of meer, deze wekelijkse gidsen geven elke week nuttige adviezen, informatie en onderwerpen om over na te denken.

In de eerste weken van de zwangerschap realiseer je je misschien niet eens dat je in verwachting bent, maar er zijn veel veranderingen in je lichaam. In de eerste week van de zwangerschap wordt het geslacht van je baby bijvoorbeeld al bepaald en beginnen de hersenen zich te vormen, terwijl in de zesde week van de zwangerschap het hart van je baby klopt. En Als je 8 weken zwanger bent, groeit je kindje ongeveer een millimeter per dag!

Aan het einde van je eerste trimester (week 12) krijg je een glimp te zien van je kleintje op je eerste echo, en je volgende scan gebeurt als je ongeveer 20 weken zwanger bent. Als je 27 weken zwanger bent, ga je het laatste trimester in. Het is een goed idee om je ziekenhuistas in 35 weken in te pakken en na 38 weken is je baby volgroeid en klaar om geboren te worden. Het enige wat je nu nog moet doen is het wachtspel spelen voor je nieuwe baby.

Gezond eten tijdens je zwangerschap

Een gezond dieet is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl op elk moment, maar is vooral van vitaal belang als je zwanger bent of een zwangerschap plant. Gezond eten tijdens de zwangerschap helpt je baby zich te ontwikkelen en te groeien.

Je hoeft geen speciaal dieet te volgen, maar het is belangrijk om elke dag gevarieerd te eten om de juiste balans van voedingsstoffen te krijgen die jij en je baby nodig hebben.

Het is het beste om vitaminen en mineralen uit het voedsel dat je eet te halen, maar als je zwanger bent moet je ook een foliumzuursupplement nemen, om er zeker van te zijn dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.

Je hoeft echt niet voor twee te eten

Je zult waarschijnlijk merken dat je hongeriger bent dan normaal, maar je hoeft niet “voor twee te eten” – zelfs niet als je een tweeling of een drieling verwacht.

Probeer elke dag een gezond ontbijt te nemen, want dit kan je helpen om te voorkomen dat je gaat snoepen op voedingsmiddelen met een hoog vet- en suikergehalte.

Gezond eten betekent vaak dat je gewoon de hoeveelheden van de verschillende voedingsmiddelen die je eet moet veranderen, zodat je dieet gevarieerd is, in plaats van dat je al je favorieten eruit moet halen. Je hoeft deze balans niet bij elke maaltijd te bereiken, maar probeer de balans gedurende een week goed te krijgen.

Groenten en fruit tijdens de zwangerschap

Eet veel groenten en fruit, want die zorgen voor vitaminen en mineralen, maar ook voor vezels, wat de spijsvertering ten goede komt en verstopping kan helpen voorkomen.

Eet elke dag minstens vijf porties van verschillende soorten groenten en fruit – deze kunnen vers, bevroren, ingeblikt, gedroogd of geperst zijn. Was verse groenten en fruit altijd zorgvuldig voordat je ze eet.

Voedsel met zetmeel tijdens de zwangerschap

Zetmeelrijk voedsel is een belangrijke bron van energie, sommige vitaminen en vezels, en helpen je een vol gevoel te geven zonder dat het te veel calorieën bevat. Ze omvatten brood, aardappelen, ontbijtgranen, rijst, pasta, noedels, maïs, gierst, haver en maïsmeel.

Deze voedingsmiddelen moeten iets meer dan een derde van het voedsel dat je eet uitmaken. In plaats van geraffineerd zetmeelrijk (wit) voedsel, kies je voor volkoren of hogere vezelopties zoals volkoren pasta of bruine rijst.

Proteïne tijdens de zwangerschap

Eet elke dag wat proteïnerijk voedsel. Bronnen van proteïne zijn onder andere:

  • bonen
  • vis
  • eieren
  • vlees (maar vermijd lever)
  • gevogelte
  • noten

Kies mager vlees, verwijder het vel van gevogelte en probeer geen extra vet of olie toe te voegen bij het bakken van vlees.

Zorg ervoor dat gevogelte, hamburgers, worstjes en hele stukken vlees zoals lamsvlees, rundvlees en varkensvlees helemaal gaar zijn. Controleer of er geen roze vlees is en of er geen roze of rode sappen in zitten.

Probeer twee porties vis per week te eten, waarvan één portie vette vis zoals zalm, sardines of makreel. Er zijn enkele soorten vis die je moet vermijden. Wanneer je zwanger bent of van plan bent zwanger te worden, mag je geen haai, zwaardvis of marlijn eten.

Als je zwanger bent, moet je voorkomen dat je meer dan twee porties vette vis per week eet, zoals zalm, forel, makreel en haring, want die kan vervuilende stoffen (gifstoffen) bevatten.

Je moet vermijden om rauwe of gedeeltelijk gekookte eieren te eten, omdat er een risico op salmonella bestaat.

Zuivel tijdens de zwangerschap

Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt zijn belangrijk tijdens de zwangerschap, omdat ze calcium en andere voedingsstoffen bevatten die jij en je baby nodig hebben.

Kies waar mogelijk vetarme varianten, zoals halfvolle, één procent vet of magere melk, magere yoghurt met een laag vetgehalte en harde kaas met een laag vetgehalte.

Als je de voorkeur geeft aan zuivelalternatieven, zoals sojadranken en yoghurts, ga dan voor ongezoete versies.

Handige tip

Er zijn heel wat dingen waar je rekening mee moet houden tijdens ze zwangerschap. De meeste mensen weten wel dat ze geen alcohol mogen drinken en geen rauw vlees mogen eten als ze zwanger zijn. Toch zijn er ook minder bekende producten die je beter kunt vermijden als je zwanger bent. Het Voedingscentrum heeft daar een handige app voor ontwikkelt; de ZwangerHap.

Een groot gezin

Tips om een groot gezin te managen

Grote gezinnen komen tegenwoordig minder vaak voor dan vroeger. Waar het 40 jaar geleden niet raar was om 6 kinderen te hebben, is het nu al bijzonder als een gezin uit 4 kinderen bestaat. Toch zijn er nog steeds heel wat grote gezinnen in Nederland zoals te zien is in de NPO serie ‘Een huis vol‘.

Grote gezinnen moeten over het algemeen efficiënter werken en meer leren doen met minder dan kleinere gezinnen. Ze hebben grotere auto’s nodig, moeten meer eten op tafel zetten en zullen meer handdoeken moeten opvouwen. Maar grote gezinnen bieden ook voordelen.

Wanneer je precies van een ‘groot gezin’ spreekt, staat ter discussie. Tegenwoordig wordt een gezin met vier of meer kinderen als groot beschouwd; sommige plattelandsgemeenschappen beschouwen echter zes kinderen als normaal, terwijl sommige culturen vinden dat twee kinderen te veel zijn.

Groot of klein, alle gezinnen hebben wat aan de volgende tips om hun huishouden draaiende te houden.

Organiseer je dagelijkse taken

Zelfs als je het te druk hebt om te plannen, zou je verbaasd zijn hoeveel tijd een goede dagplanning bespaart op de lange termijn. Schrijf op wat je allemaal op een dag moet doen. Geef prioriteit aan de items op uw lijst en geef elk een alfabetische of numerieke rangschikking om aan te geven welke kritisch zijn, welke een beetje uitgesteld kunnen worden en welke meer lange termijn doelen zijn.

Organiseer de was

Hoe stom het misschien ook klinkt, bij een groot gezin wordt er veel vies en heb je dus ook veel was. Als je alle tijd die kwijt bent aan het doen van de was bij elkaar optelt, kun je daar nog wel eens verstelt van staan. Schakel daarom de hulp in van het hele gezin. Leer je kinderen bijvoorbeeld van kleins af aan de was op kleur te sorteren. Doe daarnaast elke dag de was en vouw deze direct als de kleding droog is.

Voorkom rommel

Leer je kinderen op jonge leeftijd om spullen terug te leggen nadat ze die gebruikt hebben of sorteer op z’n minst soortgelijke spullen in manden om ze snel te vinden. Laat oudere kinderen speelgoed waar ze niet meer mee spelen of boeken die ze zijn ontgroeid doorgeven aan hun jongere broers en zussen. Als de jongsten geen interesse meer hebben in de spullen, is het tijd om ze weg te gooien. Doe dat regelmatig.

Zorg dat je kinderen meehelpen in het huishouden

Het goed draaiende houden van het grote gezinshuishouden is ieders verantwoordelijkheid. Het is tijd voor een familiebijeenkomst om te praten over klusjes.

Leg je groep uit dat als iedereen zijn deel doet, je meer tijd hebt om met hen te genieten. Stel een klusjeslijst samen om iedereen te herinneren aan zijn of haar verantwoordelijkheden. Zorg ervoor dat je alleen taken toewijst waar je kinderen toe in staat zijn. Als je wilt dat ze hun jassen ophangen, hun wanten in de gaten houden of hun boekentassen ordenen, haken en planken op hun ooghoogte plaatsen.

Om de vaart erin te houden, maak je er een spelletje van. Laat ze elke week hun werk uit een viskom halen. Speel muziek terwijl ze werken en zing mee. Verborgen verrassingen zoals stickers, munten of kleine lekkernijen houden hen ook gemotiveerd.

Alleen thuis met baby

Tips voor wanneer je alleen bent met je pasgeboren baby

Het kan een eng gevoel zijn om alleen te zijn met je pasgeboren baby en zelfs eenvoudige dingen als douchen en aankleden kunnen enorme hindernissen lijken als je baby huilt en er niemand in de buurt is om je te ondersteunen.

Hoe beter je je hierop voorbereidt, hoe beter en zekerder je jezelf zal voelen. Dat lijkt simpelweg gezond verstand, helaas laat je gezonde verstand je nog wel eens in de steek zo zonder slaap vlak na de bevalling.

We kunnen elke uitdaging beter aan als we geen honger hebben. Maak de avond ervoor iets voor de lunch van de volgende dag. Iets wat je zo nodig met één hand kunt pakken en eten. Zorg ervoor dat er snacks in de buurt zijn, vooral als je borstvoeding geeft. Je moet ervoor zorgen dat je bloedsuikers niet in een keer verlagen en houd je vochtinname goed in de gaten.

Het kan een beetje ontmoedigend zijn om nog laat op de dag in je kamerjas of huispak rond te lopen. Je kleine baby geeft je misschien geen tijd om te douchen en je aan te kleden, voortdurend eten geven en vastgehouden willen worden kunnen ervoor zorgen dat je nog niet gedoucht hebt. Terwijl dit allemaal heel normaal is terwijl uw baby zich aan het voeden is, kan het je een lui gevoel geven. Denk eraan om de avond ervoor de kleren klaar te leggen en je routine van een ochtenddouche te veranderen in een avonddouche als je partner wel thuis is. In de ochtend hoeft je alleen maar heel snel de kleren aan te trekken en je bent enigszins voorbereid op de dag.

Probeer een goede draagzak te kopen, er zijn veel verschillende. Als je eenmaal een comfortabele model hebt gevonden, kan je jouw baby dragen terwijl je andere dingen in huis doet.

Als je het gevoel hebt dat je een beetje gek wordt, ga dan naar buiten. Frisse lucht helpt altijd en de baby vindt het ook leuk.

Als niets je baby lijkt te kalmeren probeer dan eens huid op huid, dat werkt niet alleen direct na de geboorte.

Maak je vooral niet te druk, je bent echt niet de enige die soms overmant wordt door de emoties:

Contact

Adres

Piraat 2
1671 RX Medemblik

Telefoonnummer

06 118 64 585

Email Address

josje@verloskundigenwestfriesland.nl

Openingstijden praktijk

Maandag t/m vrijdag: 08:30 - 17:30

Sluit Menu